RANCANGAN TAHUNAN MATEMATIK (PENDIDIKAN KHAS MASALAH PEMBELAJARAN)
TAHUN 1
MINGGU
|
TEMA / UNIT
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
1. Pranombor
|
1.1 Mengklasifikasikan objek mengikut warna
|
1.1.1 Mengasingkan objek mengikut
warna asas
| |
2
|
1. Pranombor
|
1.1 Mengklasifikasikan objek mengikut warna
|
1.1.2 Menyebut warna asas dengan
menggunakan bahan maujud
1.1.4 Menamakan warna asas dengan
menggunakan bahan maujud
| |
3
|
1. Pranombor
|
1.1 Mengklasifikasikan objek mengikut warna
|
1.1.3 Menyebut warna asas dengan
menggunakan bahan semi
maujud
1.1.5 Menamakan warna asas dengan
menggunakan bahan semi maujud
| |
4
|
1. Pranombor
|
1.2 Mengklasifikasikan objek mengikut bentuk
|
1.2.1 Mengasingkan objek mengikut
bentuk asas
| |
5
|
1. Pranombor
|
1.2 Mengklasifikasikan objek mengikut
bentuk
|
1.2.2 Menyebut bentuk asas dengan
menggunakan bahan maujud
1.2.4 Menamakan bentuk asas dengan
menggunakan bahan maujud
| |
6
|
1. Pranombor
|
1.2 Mengklasifikasikan objek mengikut
bentuk
|
1.2.3 Menyebut bentuk asas dengan
menggunakan bahan semi
maujud
1.2.5 Menamakan bentuk asas dengan
menggunakan bahan semi
maujud
| |
7
|
1. Pranombor
|
1.3 Mengklasifikasikan objek mengikut
saiz
|
1.3.1 Mengasingkan objek mengikut
saiz
| |
8
|
1. Pranombor
|
1.3 Mengklasifikasikan objek mengikut
saiz
|
1.3.2 Menyebut saiz dengan
menggunakan bahan maujud
| |
9
|
1. Pranombor
|
1.3 Mengklasifikasikan objek mengikut
saiz
|
1.3.3 Menyebut saiz dengan
menggunakan bahan semi
maujud
| |
10
|
1. Pranombor
|
1.3 Mengklasifikasikan objek mengikut
saiz
|
1.3.4 Menamakan saiz dengan
menggunakan bahan maujud
| |
11
|
1. Pranombor
|
1.3 Mengklasifikasikan objek mengikut
saiz
|
1.3.5 Menamakan saiz dengan
menggunakan bahan semi
maujud
| |
12
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.1 Menamakan nombor 1 hingga 9
|
2.1.1 Menyebut nombor dalam
lingkungan 1 hingga 9
| |
13
|
2. Nombor bulat dalam
Lingkungan 10
|
2.1 Menamakan nombor 1 hingga 9
|
2.1.2 Mengenal simbol nombor dalam
lingkungan 1 hingga 9
| |
14
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.1 Menamakan nombor 1 hingga 9
|
2.1.3 Menamakan nombor dalam
lingkungan 1 hingga 9
| |
15
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.2 Menamakan nombor 0 dan 10
|
2.2.1 Menyebut nombor 0 dan 10
2.2.2 Mengenal nombor 0 dan 10
2.2.3 Menamakan nombor 0 dan 10
| |
16
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.3 Membilang nombor 0 hingga 10
secara tertib menaik/menurun
|
2.3.1 Membilang nombor 0 hingga 10
mengikut urutan menaik
2.3.2 Menyusun nombor 0 hingga 10
mengikut urutan menaik
| |
17
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.3 Membilang nombor 0 hingga 10
secara tertib menaik/menurun
|
2.3.3 Membilang nombor 0 hingga 10
mengikut urutan menurun
2.3.4 Menyusun nombor 0 hingga 10
mengikut urutan menurun
| |
18
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.3 Membilang nombor 0 hingga 10
secara tertib menaik/menurun
|
2.3.5 Menyusun rangkaian nombor 0
hingga 10
| |
19
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
| |||
20
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
| |||
21
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.4 Menentukan nilai nombor
|
2.4.1 Menentukan nilai nombor dengan
kuantiti
| |
22
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.5 Menulis nombor 0 hingga 10
|
2.5.1 Membuat lakaran nombor 0
hingga 10 di atas pasir
| |
23
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.5 Menulis nombor 0 hingga 10
|
2.5.2 Menyurih bentuk nombor 0
hingga 10 di atas kertas pasir
| |
24
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.5 Menulis nombor 0 hingga 10
|
2.5.3 Menekap bentuk nombor 0
hingga 10 di atas nombor yang
telah disediakan
| |
25
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.5 Menulis nombor 0 hingga 10
|
2.5.4 Menulis nombor 0 hingga 10
dengan cara yang betul
| |
26
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.5 Menulis nombor 0 hingga 10
|
2.5.4 Menulis nombor 0 hingga 10
dengan cara yang betul
| |
27
|
2. Nombor bulat dalam
lingkungan 10
|
2.6 Penggunaan nombor dalam
kehidupan harian
|
2.6.1 Menyebut nombor di persekitaran
| |
28
|
3. Operasi tambah dalam
lingkungan 10
|
3.1 Menguasai konsep tambah
|
3.1.1 Menyatukan dua kumpulan benda
| |
29
|
3. Operasi tambah dalam
lingkungan 10
|
3.1 Menguasai konsep tambah
|
3.1.2 Penambahan dengan membilang
semua
| |
30
|
3. Operasi tambah dalam
lingkungan 10
|
3.2 Menambah sebarang dua nombor
|
3.2.1 Menambah sebarang dua nombor
0 hingga 10 tanpa mengumpul
semula dengan menggunakan
bahan maujud
| |
31
|
3. Operasi tambah dalam
lingkungan 10
|
3.2 Menambah sebarang dua nombor
|
3.2.2 Menambah sebarang dua nombor
0 hingga 10 tanpa mengumpul
semula dengan menggunakan
bahan semi maujud
| |
32
|
4. Operasi tolak dalam
lingkungan 10
|
4.1 Menguasai konsep tolak
|
4.1.1 Mengurangkan benda dalam
kumpulan
| |
33
|
4. Operasi tolak dalam
lingkungan 10
|
4.1 Menguasai konsep tolak
|
4.1.2 Penolakan dengan mencari
perbezaan
| |
34
|
4. Operasi tolak dalam
lingkungan 10
|
4.2 Menolak sebarang dua nombor
|
4.2.1 Menolak sebarang dua nombor 0
hingga 10 dengan menggunakan
bahan maujud
| |
35
|
4. Operasi tolak dalam
lingkungan 10
|
4.2 Menolak sebarang dua nombor
|
4.2.2 Menolak sebarang dua nombor 0
hingga 10 dengan menggunakan
bahan semi maujud
| |
36
|
5. Wang
|
5.1 Mengenal mata wang
|
5.1.1 Mengenal wang syiling 5 sen, 10
sen, 20 sen dan 50 sen
| |
37
|
5. Wang
|
5.1 Mengenal mata wang
|
5.1.2 Mengenal wang kertas RM 1, RM
5 dan RM 10
| |
38
|
6. Masa dan Waktu
|
6.1 Menentukan konsep waktu
|
6.1.1 Menyatakan waktu dalam satu
hari ( pagi, tengah hari, petang
dan malam)
| |
39
|
6. Masa dan Waktu
|
6.1 Menentukan konsep waktu
|
6.1.2 Menamakan waktu dalam satu
hari berdasarkan gambar
| |
40
|
6. Masa dan Waktu
|
6.2 Mengenal konsep hari
|
6.2.1 Menyatakan hari dalam seminggu
mengikut guru (Isnin, Selasa,
Rabu, Khamis, Jumaat, Sabtu
dan Ahad)
| |
41
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
| |||
42
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
No comments:
Post a Comment